۱۳۹۰ آذر ۲۰, یکشنبه

پول ها کجا است؟

سوال پول ها کجاست یکی از سوال هایست که تقریبآ همگانی شده و مردم میخواهند از حکومت و بعضآ از یکدیگر میپرسند و حتی در مجالس رسمی و شخصی تقریبآ بیش از نصف محور صحبت ها را موضوعات حکومت و کمک ها و یا پول که در حکومت سرازیر میشود- در بر میگیرد.

کمک های بلاعوض کشور های تمویل کننده بخصوص ایالات متحده امریکا که بعد از سقوط طالبان به کشور ما آغاز گردید- وسیله خوب جهت باز سازی سکتور زیربنا های از بین رفته و یا تخریب شده محسوب میگردد- اما عدم موجویت یک سیستم مالی منظم و استندرد نتوانست جوابگوی سوال " پول ها کجاست؟ " باشد زیرا اخذ کمک های جامعه بین المللی و کشور های دوست تمویل کننده ایجاب مینمود که در اوایل جلب کمک ها نه تنها وزارت محترم مالیه-بل تمام وزارت های که از کمک جامعه جهانی استفاده مینمودند- یک سیستم شفاف حسابدهی را ایجاد مینمودند.

گرچه پیشرفت های قابل ملاحظه در تمام عرصه ها و سکتور های حکومت از سال 2001 بدینسو صورت گرفته است اما نا رضایتی قسمت از مردم جامعه هنوز هم به این سوال می اندنیشند که باید نهادی موجود باشد و سوال " پول ها کجاست" را جواب بدهد.

جنگ های سه دهه گذشته در افغانستان بیشترین منابع و زیربنا های کشور را تکان قابلملاحظه داده که در نتیجه حکومت توجه بیشتر خود را در مراحل مقدماتی به نوسازی و یا بازسازی نهاد های متضرر و یا سکتور های از بین رفته متمرکز نمود که این امر همچنان باعث آن گردید که بیشترین قسمت کمک های جامعه جهانی و کشور های تمویل کننده در سکتور زراعت- معارف- صحت- امنیت و زیربنا ها بمصرف برساند که نتایج نسبتآ خوبی را بدنبال دارد.

عدم موجودیت تجربه کافی متخصصین و هم چنان شرکت های خصوصی باعث گردید تا حکومت افغانستان جهت تسریع بخشیدن پروسه اعمار پروژه های بزرگ و قصیر المدت با هزینه بیشتر- به کشور های منطقه و حتی کشور های اروپای و غربی چانس اشتراک در پروسه داوطللبی را بدهد که این امر همچنان هزینه پروژه های بزرگتر حکومت افغانستان را بلند برده سبب گردید که مصارف بلند برود و پول چند مراتبه بمقایسه مصارف کمپنی های داخلی بیشتر بمصرف برسد که قسمت زیادی بودجه حکومت برای چنین مقاصد بمصرف رسیده است که نسبت عدم تجربه کافی کمپنی های خارجی- مشکلاتی در کار آنها نیز بمشاهده رسیده است.

اما با گذشت زمان افغانستان تجارب مختلف را آموخت و بلاخره در این اواخر که کمک ها به کشور ما رو به کاهش است- توجه مسوولین حکومت باید در مقابل مصارف بالای پروژه های زیربنائی شان دقیقتر شود و کوشش شود که از پول دست داشته استفاده اعظمی صورت گیرد تا منابع موجود و در حال تمدید بصورت شفاف و بجا بمصرف برسد.

شناسائی اولیت های حکومت به اساس استراتیژی ملی افغانستان ما را در جهت نایل شدن به اهداف درآز مدت که خواست تمام مردم افغانستان و جامعه جهانی است کمک مینماید و قادر خواهد ساخت تا در سکتور های حکومت پیشرفت های قابل ملاحظه را پیش بینی نمود همچنان شفافیت و حسابدهی را که خواسته عمده حکومت افغانستان و جامعه جهانی میباشد تقویه و گسترش خواهد داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر